Ahad, 18 Oktober 2009

ASAL USUL NAMA LANGKAWI

Pulau ini d kenali dari timur hingga ke arab sebagai Pulau Langkasuka. Dan dipercayai pulau ini juga telah beberapa ketika pernah menjadi pusat pemerintahan kerajaan Kedah pada masa silam. Ini kerana pulau ini berada dalam kedudukan yang strategik dalam mengawal laluan perdagangan dan ketenteraan di antara Acheh, Siak-Riau-Lingga di Samudra, Toung Oo-Mandalay di Burma, Patani, Setoi (Satun), Singgora di Segenting Kra, Kuala Muda, Kota Setar, Kerian, Beruas, Padang Serai, Larut Matang, Beruas di Semenanjung Tanah Melayu dengan pendagang-pendagang dari Arab, India, Parsi, China dan Rkukuyu.

Kebiasaan ramai orang ketika ini mengetahui bahawa nama Langkawi di ambil nama sempena nama burung “helang” @ “lang”. Manakala “kawi” pula diambil dari nama sejenis batu kapur (Batuan Kalsit/Karbonat) yang terdapat banyak di sini. Jadi tidak hairanlah jika pulau ini menjadi transit atau habitat helang kawi.
Manakala dari sumber yang lain, Perkataan Langkawi berasal dari perkataan "laghwi".
bilaghwi = disebabkan sumpahmu.
laghwi jadi langkawi disebabkan loghat lidah melayu..
laghwi = sumpah saya, boleh dikaitkan dengan sumpah Mahsuri ?:o

SUMPAH LAGHWI
Ayat 225 :Tidaklah diperhitongkan oleh Allah apa yg sia-sia pada sumpah kamu. Tetapi akan diperhitungkan kamu oleh apa yang diusahakan dia oleh hati kamu. Sedang Allah adalah Maha Pengampun, Lagi Maha Penyayang. TIDAKLAH DIPERHITUNGKAN OLEH ALLAH APA YANG SIA-SIA PADA SUMPAH KAMU.
Di sini terdapat kata LAGHWI yang didalam terjemahan ini kita ertikan sia-sia.
Menurut erti yang biasa, laghwi ertinya ialah kata -kata terlanjur atau kata-kata yang tidak dipertimbangkan semasak-masak. Bercakap asal bercakap saja. Maka dalam hal ini ahli tafsir yang muktabar telah mengeluarkan berbagai pendapat.
Menurut Ibnu Abbas dan Aisyah dan sebahagian ahli tafsir, arti LAGHWI disini ialah KATA TERBIASA YANG DIUCAPKAN ORANG SEKADAR MENGUATKAN KATA SAJA, MISALNYA, TIDAK! DEMI ALLAH! di dalam percakapan hari-hari, dengan tidak bermaksud hati sebagai bersumpah.

Menurut Al Marugi, begitulah erti LAGHWI pada sumpah itu, yang telah sama sependapat-pendapat ulama di atasnya. Menurut dari Hurairah SUMPAH LAGHWI itu ialah bersumpah untuk memastikan bahawa yang akan kejadian adalah begitu. Tetapi kemudian setelah sampai waktunya, maka yang kejadian itu berbeda dengan yang telah dipastikannya itu. Itu pun termasuk SUMPAH LAGHWI.
Menurut riwayat yang lain dari Ibnu Abbas, SUMPAH LAGHWI ialah SUMPAH SESEORANG SEKETIKA DIA SANGAT MARAH. Pendapatnya itu dianuti juga oleh Thawas dan Makhul.

1 ulasan:

  1. saya rasa ini adalah petekan dari cari.com.my dalam lagenda mahsuri oleh tanggo dan saya adalah tanggo

    BalasPadam